Tegnap a Facebook alapítója, Mark Zuckerberg olyan változásokat jelentett be, amik minden olyan vállalkozást érinteni fognak akik jelen vannak a közösségi oldalon. 2018-tól ezen cégek vezetőinek alaposan át kell alakítania a Facebook-ozási szokásaikat, ha továbbra is el akarják érni a követőiket. Ha te is kezelsz Facebook oldalt, mindenképp olvasd el ezt a cikket!
A sajtó úgy hozta le a nagy bejelentéssel kapcsolatos híreket, hogy a szerzők teletűzdelték azt a saját következtetéseikkel, amik (bár logikusnak tűnhetnek) többnyire túlzóak és csak feltételezések. Nézzük sorra a konkrétumokat, amit biztosan változnak a Facebook-on 2018-tól!
Mark arról ír a posztjában, hogy szerette volna az embereket összehozni, hogy azok barátaikkal, családtagjaikkal könnyebben tartsák a kapcsolatot és boldogok legyenek - ezért alapította a Facebookot. Mára ez azonban eltolódott a reklámok irányába: pedig a felméréseik szerint az emberek nem szeretik, ha a személyes hírfolyamukat (ez a Facebook “főoldala”, ahol belépés után láthatod kivel mi történt) elözönlik a céges kiírások, a márkák és a média orgánumok posztjai. Szakértőkkel vizsgálták meg, hogy a Facebookozás élményét mennyire elronjta, ha csak görgetsz és görgetsz lefelé de folyamatosan számodra érdektelen, vagy kevésbé fontos videók és a cikkek jönnek veled szembe (amikre nem klikkelsz rá és nem is szólsz hozzá).
Az új irány
Ezért Zuckerberg új irányt mutatott a Facebook fejlesztőcsapatának: az eddigi gyakorlattól elrugaszkodva (amikor mindekninek a számára relevánsnak vagy érdekesnek tartalmakat mutattak) mostantól az lesz a céljuk, hogy a családi kapcsolatok valamint a barátok legyenek a fókuszban és valóban értékelhető interakciók, sőt leginkább párbeszédek kezdődjenek az oldalon!
Ezért mostantól:
- Több olyan posztot fogsz, amik a családtagjaidtól, barátaidtól származnak,
- és kevesebb cégektől, márkáktól vagy médiaorgánumoktól jövő bejegyzést. (Ez az, ami téged is komolyan érint, ha céges oldalad van.)
- 2018-tól a Facebook tagjai több olyan posztot fognak látni, ami körül a Facebook algoritmusa szerint párbeszéd alakul(hat) ki. (Mark itt két témát külön is kiemelt: az élő videókat és a TV showkat.)
- Ezzel párhuzamosan a jövőben a hirdetések árai is drasztikusan emelkedni fognak (bár még mindig a Facebook az egyik legjobb ár / érték aránnyal rendelkező felület hirdetési szempontból).
Összefoglalva
Azért, hogy a fejlesztők értékesebbé tegyék a Facebookozás élményét a felhasználóknak, az oldal fókuszáltabban mutatja majd nekik családtagjaik, barátaik bejegyzéseit, ezzel párhuzamosan pedig háttérbe szorulnak a céges posztok. A céges oldalak kezelőinek tehát fel kell készülniük arra, hogy posztjaik, videóik és megosztott tartalmaik a jelenleginél nagyságrendekkel kevesebb elérést fognak kapni! Ez a lépés azokat érinti a legdrasztikusabban, akiknek a posztjaira jelenleg sem érkezik elég reakció (ahol igen, ott kevésbé lesz érezhető a változás). A jövőben csak olyan céges kiírások fognak megjelenni a követőknek, amiről a Facebook úgy gondolja, hogy párbeszédet fog generálni a felhasználók között.
Így alkalmazkodj a Facebook változásaihoz
Ha céges Facebook oldalad van és szeretnéd fenntartani az összegyűjtött követőid figyelmét, a következőket teheted:
- A jövőben használnod kell a Facebook hirdetéseket, ki kell emelned a posztjaidat, hogy szem előtt maradjanak.
- Ha nem akarsz eltűnni a látogatóid szeme elől, igyekezz olyan posztokat írni, ami párbeszédre ösztönzik a közösségedet: ne csak posztolj egy terméket, hanem beszélgess velük, kérdezd őket! (A lájk és kommentvadász posztokat a Facebook jelenleg is szűri, ezért igyekezz valós társalgást generálni az oldalon.)
- Készíts Facebook csoportot az oldalad vagy terméked mellé abban a témában, amivel foglalkozol. (Akár VIP csoportot is készíthetsz a legjobb vevőidnek, adhatod ezt a lehetőséget egy terméked mellé, Stb.)
- Indítsd (gyakrabban) élő videókat!
- Kérd meg a követőidet, hogy jelöljék be az oldalad követését úgy, hogy elsőként lássák a bejegyzéseidet (bár ez a trend korábban sem működött túl eredményesen.)
A Facebok célja tehát, hogy párbeszédet folytassunk rajta keresztül, de lássuk be: ezt akarják az emberek is - ezt a trendet pedig a cégeknek is követnük kell! Igazából a most bejelentett változások egyszerűen csak azt jelentik, hogy meg kell tanulni cégként is jól használni a közösségi oldalt és ugyanolyan jó felhasználói élményt nyújtani az ügyfeleknek itt is, mint ahogy azt az értékesítési folyamatodban, vagy a vásárlás alkalmával teszed.
Ha segítségre van szükséged
Fordulj hozzánk, ha úgy érzed nem jó irányba megy a Facebook kommunikációd, elakadtál valahol, kérdeznél vagy tanácsot kérnél avval kapcsoaltban, hogyan használd cégként eredményesen a Facebook-ot! A hírfolyambeli változásokról a Facebook kiadott egy közleményt: https://media.fb.com/2018/01/11/news-feed-fyi-bringing-people-closer-together és egy videót: https://www.facebook.com/facebook/videos/10156988765141729 ezekből is tájékozódhatsz!