Biztosan előfordult már veled is, hogy elküldtél egy E-mailt, de azt a címzett nem kapta meg, pontosabban az üzenet a Levélszemét (Spam) mappába került, ő pedig nem vette észre (időben). Ebben a cikkben megmutatom miért történhet ilyesmi és mit tehetsz azért, hogy ezt elkerüld!
Amikor 1970 októberében Ray Tomlinson elküldte az első E-mailt, még biztosan nem gondolt arra, hogy napjaink levelezési forgalmának nagy részét a levélszemét (Spam) fogja kitenni. Az szolgáltatók régóta ádáz küzdelmet folytatnak a spammerek ellen: először spam-szűrőkkel próbáltak védekezni a kéretlen E-mailekkel szmeben. Ezek az algoritmusok különböző szempontok alapján vizsgálták át, majd pontozták a leveleket (például a tárgy mezőben vagy a tartalomban előforduló szavak alapján, esetleg automatikusan generált üzenetre utaló jeleket kerestek bennük... stb.) és az elért pontszám alapján döntötték el, hogy kéretlen levélnek jelölik-e az üzenetet. Ez idővel kevésnek bizonyult, mert a spammerek folyamatosan úgy alakították a leveleiket, hogy megkerüljék ezeket a szoftvereket. Ekkor vált világossá, hogy csak az lehet a megoldás, ha az E-mail küldés során ellenőrzésre kerül az is, hogy a küldő szerver egyáltalán jogosult-e egy adott E-mail címről levelet küldeni, másrészt ilyenkor kell megbizonyosodni arról is, hogy valóban a levél feladója küldte-e a levelet (tehát nem történt-e címhamisítás). Ezek az esetek ugyanis egyre gyakoribbak, ha Spambe kerül egy üzenet amit küldtél, könnyen előfordulhat, hogy valaki a nevedben küldözget kéretlen leveleket (például a feltört honlapodról, vagy a vírussal fertőzött számítógépedről), vagy esetleg a levelezésed kiszolgáló szervert törték fel és onnan megy ki nagy mennyiségű kéretlen levél - ezért "feketelistára" került a szerver, ahonnan te is küldöd a leveleidet.
Igazold, hogy jogosult vagy a levélküldésre!
Látható, hogy a korábbi tartalom alapú szűrési megoldásokkal szemben mára megfordult a spamek elleni harc: napjainkban a legálisan E-mailt küldőnek (azaz neked, illetve a céges címedet kezelő szervernek) kell igazolnia azt, hogy jogosult a levél elküldésre. Ezt három módon tudod megtenni:
- SPF rekord (Sender Policy Framework) beállítással: Az Domain címedhez tartozó SPF rekord határozza meg melyek azok az IP címek és tartományok, amikről kiküldésre kerülhet a feladótól egy E-mail.
- DKIM (DomainKeys Identified Mail) beállítással: A DKIM egy olyan nyilvános és titkos kulccsal ellátott (osztott kulcsos) digitális aláírás, ami bekerül az E-mailbe, és amivel ellenőrizhető, hogy a megfelelő jogosultsággal rendelkező fél küldte-e, vagy sem
- DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) beállítással: A DMARC egy olyan E-mail autentikációs módszer, amely az SPF-re és DKIM-re épülve azt hivatott észlelni (és visszaszorítani) ha valaki levelet küldene a nevedben. Célja az olyan adathalászat és spamküldés során alkalmazott technikák elleni küzdelem, mint például a hamisított feladó címekről feladott e-mailek, amelyek úgy tűnhetnek, mintha azok a jogos szervezetektől származnak.
A legnagyobb levelezőrendszerek (mint a Gmail és a Yahoo) mellett egyre több szolgáltató követeli meg az E-mail feladóktól a hitelesítést, hogy biztosítsa őket: valóban a domain tulajdonosa küldi-e a levelet, illetve arról az IP címről ment-e ki a levél, amin a domain valóban üzemel.
Ellenőrizd le, helyesek-e a beállításaid!
A következő eszközökkel ellenőrizheted le, hogy rendben van-e a levelezésed:
- Írd be a Domain címed (valamit.hu alakban) a Google MX Toolboxba és már láthatod is az eredményt: https://toolbox.googleapps.com/apps/checkmx
- Kattints a Mail Testerre, küldj egy E-mailt az oldalon megjelenő (véletlenszerűen generált) címre és nézd meg milyen pontszámot ér el az általad küldött E-mail: https://www.mail-tester.com
Ha nem vagy elégedett az eredménnyel, kattints ide és kérj ajánlatot a megoldásra! Örömmel segítek a helyes beállításban, fordulj hozzám bizalommal!