fbpx

Blog

igy-tervezd-meg-a-honlapod - honlap, honlapkészítés, honlap tervezés, tanácsok, tanácsadás

Így tervezd meg a honlapod

(Becsült olvasási idő: 6 - 12 perc)

2013-ban jelent meg egy cikkem a Marketingesek Lapja magazinban, amely arról szólt, hogy milyen lépésekre kell ügyelned a honlapod megtervezésekor. A szempontok, amiket akkor leírtam örökérvényűek, így következzen némi kiegészítéssel az a 6 tanács, amire figyelned kell, ha új honlapot készítesz: hogy az elkészült oldalból aztán ne csak látogatóid, hanem vevőid lehessenek. Alapos és céltudatos tervezéssel a siker ugyanis előre borítékolható!

Sajnos továbbra is az a tapasztalatom, hogy a leendő honlap tulajdonosok számára a cégük weboldalának elkészítése csak egy újabb "megoldandó problémát" jelent a teendőik listájában, így gyakran különösebb tervezés nélkül, szinte azonnal egy grafikusnál vagy fejlesztőnél landol a projekt, mondván: "rábízzuk, hiszen ez az ő szakterülete, ő ért hozzá". Pedig gondolj csak bele: vásárlás előtt szinte mindenki a Neten keres és tájékozódik, ezért a honlap máig az egyik legfontosabb marketing platformja egy vállalkozásnak. Alaposan meg kell tervezni a a tartalmi struktúrát és a vásárlói folyamatokat, hogy olyan látogatókat szerezhess majd a weboldaladdal, akik majd potenciális vásárlóid lesznek. Nem elég, ha látványos a felület vagy szuper funkciók kerülnek az oldalra, segítenie kell az értékesítést az elkészült felületnek! Lehet bármennyire is profi az a grafikus vagy virtuóz programozó az a fejlesztő akire a feladatot bízod, valószínűleg nem ismeri a szakterületedet annyira mint te, aki naprakész vagy a szakmádban. Ne bízd a feladatot egy az egyben a honlapkészítéssel megbízott szakemberre, fordíts te is időt és energiát a honlap felépítésének a megtervezésére, segítsd a fejlesztő munkáját a saját szakmai tapasztalataiddal - hiszen az oldal a te cégedről fog szólni!

1. tanács: Figyelj a látogatók szokásaira!

Aki a honlapodra jut, jó eséllyel a Google-ből kerül majd oda úgy, hogy valamit keres. Gondold át: te hogy szoktál keresni? Beírod a problémád, vagy az ahhoz kapcsolódó lehetséges megoldáshoz legjobban illeszkedő kulcsszavakat. (Előfordul, hogy a Google felajánl egy ennél jobbat, amit elfogadsz.) A keresés után kapsz egy több oldalas találatot, pár hirdetéssel a lista elején. Ezek a cégek egymás konkurensei. Itt csak egy kattintás a távolság két cég között, az viszi a vásárlót, akinek jobb a honlapja. Tehát megvan a lista, átnézed az egyezéseket, és kattintasz: átfutod a szemeddel a megjelenő oldalt és ha bármi miatt úgy érzed, hogy nem fogod megtalálni amiért jöttél (például áttekinthetetlen, túl bonyolult az oldal, vagy egyszerűen az a benyomásod, hogy nem lesz rajta amit keresel), visszalépsz a keresőbe és választasz egy másik találatot. Ilyen gyorsan lehet elveszíteni potenciális vásárlókat, de legalább ennyire gyorsan lehet szerezni is őket, ha a megjelenő honlap a felépítésével megragadja a figyelmüket. A honlapodat ezért úgy kell felépítened, hogy áttekinthető legyen, bárki könnyedén eligazodjon rajta és azonnal, vagy pár kattintás után megtalálja, amit keres!

2. tanács: Használj hatékony menüstruktúrát!

Mielőtt elkezdted olvasni ezt a cikket, valószínűleg te is a "Kezdőlap - Szolgáltatásaink (vagy Termékeink) - Elérhetőség" menüfelépítésben gondolkodtál, ahogy a cégvezetők 90%-a. Pedig ez a leendő vásárlók számára teljesen logikátlan! Miért rejtenéd el a szolgáltatásaidat vagy termékeidet a látogatók elől egy külön menüpontba? Hiszen ők pontosan ezt keresik, erre kíváncsiak! Ezért a honlapod menüpontjait a számodukra legfontosabb témákból építsd fel, ezek legyenek a hangsúlyosak rajta! Ha izgalmasabb felépítésre vágysz, készíthetsz menüpontokat célcsoportok szerint, esetleg problémák- vagy bármi olyan témakör alapján, amik igazán érdeklik a látogatóidat. A "kötelező" Bemutatkozás, Adatvédelem és mondjuk Impresszum menü pedig kerüljön egy még látható, de kevésbé fontos helyre az oldalon. Honlapkészítés előtt azt szoktam javasolni, hogy úgy készítsd el a struktúrát, mintha egy könyv tartalomjegyzékét írnád. Állítsd össze, miről akarsz a honlapon beszélni. Vesd papírra az egészet, aztán húzd alá mi az igazán fontos, melyik témakör melyik másikra épül logikailag, és majd hogy kapcsolódik össze az egész.

3. tanács: Csinálj a látogatóból vásárlót!

Írd össze néhány pontban azokat az előnyöket, amiért érdemes tőled vásárolni. Egyáltalán: miért válasszon valaki téged? Miért lesz ez jó neki? Mik azok a dolgok, amik megkülönböztetnek téged a konkurenseidtől? Sokan azt gondolják, hogy ezeket túlzó kiírni egy honlapra. Pedig ezzel segítesz a látogatónak dönteni! Emlékezz a pár sorral ezelőtt leírtakra: a látogató megérkezik a keresőből és a szemével fürkészi az oldalt. Valami olyan dolgot keres rajta, ami kapcsolatos a problémájával és megragadja a figyelmét. Autószerelőből például rengeteg van. De ő direkt erre a típusra specializálódott? Vagy van egy komoly diagnosztikai gépe, amiből csak pár darab van az országban? Esetleg hozza-viszi szolgáltatást is nyújt? Különösen odafigyel a vevőre? Nem ül be olajos kézzel a kocsiba? Vállal valami garanciát? A vásárlók meg akarják oldani a saját problémáikat, ehhez keresnek olyan valakit, aki segít nekik ebben. A lehető legjobb döntést szeretnék meghozni, ehhez pedig meg kell bízniuk benned. Segíts nekik, oszd meg velük a honlapodon azokat az érveket, amik jellemzőek a szolgáltatásodra, vagy az általad kínált termékre! Plusz bizalmi faktor, ha ezeket a melletted szóló érveket az eddigi vásárlóid véleményei is alátámasztják, akik esetleg pont ugyanolyan problémával szenvedtek korábban, mint a látogató, aki épp az oldalat böngészi.

De mi van, ha a látogató továbbra is bizonytalan? Ha van valami olyan dolog, ami miatt azt érzi, hogy minden szuper amit kínálsz, de valamiért mégsem veszi fel veled a kapcsolatot... Mi van, ha ez az autószerelő nem tud azonnal segíteni? Mi van, ha az én autómhoz nem jó a diagnosztikai műszere? Mi van, ha hetekre lefoglalt és nem tud segíteni nekem? Szóval a látogatóban van egy jó adag olyan "rejtett félelem", ami miatt nem meri igénybe venni amit kínálsz. Mit tudunk ezzel kezdeni? Derítsd ki, mik a leggyakoribb ilyen gondolatok és válaszolj ezekre, mielőbb a látogatóban egyáltalán felmerülnének ezek a kérdések. Így garantáltan megszerzed a bizalmát! Sokszor egészen apró dolgokon is múlhat a dolog. Tudod például hány cég nem válaszol az E-mailes megkeresésekre? Ha kiírod a várható válaszadási időd, adsz még egy okot a látogatóidnak, hogy bátran írjanak neked. De ez csak egy példa a sok közül...

A honlapodról látszik, hogy remek szakember vagy, jók a vélemények a cégedről és fantasztikus a termék amit kínálsz. De beszélj is ezekről, oszd meg a látogatókkal azt a tudást, amit birtokolsz! Vezess a honlapodon szakmai blogot, írj rendszeresen cikkeket. Ezek az írások segíteni fognak abban, hogy még több látogató találjon rád a keresőből, hiszen akarva-akaratlanul is rengeteg szakmádhoz kapcsolódó, releváns kulcsszó lesz bennük. Aki elolvassa ezeket a cikkeket megtud majd egy csomó mindent a szakterületedről (talán nem fog hülyeségeket kérdezni utána) és a szakmáját szerető, azt jól ismerő szakemberként fog tekinteni rád. Ez pedig szintén bizalmat ébreszt irántad! Nincs időd ilyesmire? Ha havonta megírsz egyetlen cikket (és inkább hasznos, érdekes legyen mint hosszú), az 1 év alatt pont 12-vel több, mint amit a konkurenseid írnak :)

4. tanács: Gondolkodj folyamatokban!

Helyén vannak az oldalon a menüpontok, felkerültek az oldalra a tartalmak és készülnek a cikkek is... Remek. De mi a következő lépés, hogy lesz a látogatóidből vásárló? Alakíts ki egy tölcsért - aminek a "teteje" a honlapod kezdőlapja, az "alja" pedig a kapcsolatfelvételi űrlap vagy webáruház esetén a kosár - és hagyd, hogy a látogató szépen végigjárja ezt az utat. Kösd össze egymással a logikailag összetartozó oldalakat és vezesd végig az oldalon a látogatót egészen a veled való kapcsolatfelvételig! Ha például bemutattál egy szolgáltatást, mutasd be hogy lehet igénybevenni, esetleg ajánld hozzá, hogy tekintsék meg a referenciáidat, utána pedig dobj be nekik egy megrendelés gombot!

5. tanács: Ne engedd el a látogatóidat!

Felkereste valaki az oldalat? Szuper. Kilépett róla? Az már nem annyira. Persze ez a jellemző, hiszen kevesen vásárolnak azonnal, a legtöbb esetben ez egy több lépéses folyamat. De ha egyszer már rád talált valaki, azt próbáld meg megtartani! Kérd el az E-mail címét (ajánlj cserébe valamit), csatlakoztasd őt a közösségi oldalaidhoz, dobj be bármit trükköt, amivel felveheted vele a kapcsolatos és később is utólérheted. Az a cél, hogy ne felejtsen el és ha szüksége van rád, újra rádtaláljon. Remarketing hirdetésekkel egyébként akkor is utólérheted az oldalon járt látogatókat, ha nem azok semmilyen adatot nem adnak meg magukról: beállíthatod, hogy Google vagy Facebook hirdetéseken szólítsd meg azokat, akik interakció nélkül léptek ki a honlapodról. A látogatószámnál sokkal fontosabb, hogy minél több potenciális érdeklődőből tudj vásárlót csinálni és pénzre válthasd ezeket az adatokat.

6. tanács: Tesztelj, alakítsd át és mindent mérj!

A honlapoknak sincs "Szent Grálja". Nincs olyan módszer, ami megmondaná hogy kellene felépítened a honlapod, hogy az garantáltan vásárlókat hozzon. Ugyanis minden szakterület és minden vásárlóközönség más és más - sőt, még változnak is ezek bizonyos időszakonként. Egyszerűen próbáld meg megalkotni látogatói szempontból a lehető legjobb felépítést, aztán mérd az eredményeket! A Google ingyenes statisztikai eszköze, az Analytics például elég pontos adatokat tud mutatni neked arról, milyen eredményeket ér el a honlapod: kik, hányan és mennyi ideig látogatják, honnan érkeztek, hol léptek ki róla - millió dolgot megtudhatsz az oldaladról, ha ezt a mérőkódot beépíted. Ha jobb eredményeket szeretnél, változtass valamit az oldalon, és nézd meg mennyire változnak az eredmények. Kísérletezz bátran a felépítéssel, utána pedig figyelj hogy változnak az eredmények. Figyelj oda a látogatóidra!

Keress meg, segítek!

Ha szeretnél személyre szabott tanácsokat kapni a honlapod kialakításához, esetleg elégedetlen vagy a jelenlegi oldaladdal eredményeivel ezért a fenti szemléletmód alapján átalakítanád azt, keress meg az elérhetőségeimen! 2005 óta foglalkozom webfejlesztéssel, több száz projekt tapasztalata van mögöttem, amit örömmel megosztok veled egy személyes konzultáció alkalmával. Ha segítségre van szükséged, számíthatsz a szakértelmemre és a tapasztalataimra. Kérj konzultációs időpontot most!

Időpontegyeztetés

Miről olvashatsz a Blogban?

Napról-napra rengeteg újdonság jelenik meg az interneten és legalább ennyi dolog változik is. Ha honlapod vagy webáruházad van nagyon fontos, hogy lépést tarts ezekkel a változásokkal! Ezen a blogon minden olyan információt megtalálsz, ami az online jelenléted szempontjából fontos lehet számodra. Így nem kell információk után keresgélned - elég elolvasnod az írásaimat, utána pedig nyugodtan a cégedre fókuszálhatsz!

Kérj árajánlatot!

Bízd profikra az új honlapodat! Kérj ajánlatot, megkeresésedre pár órán belül válaszolunk!

Ajánlatkérés

Timár Mátyás

timar-matyas-a-szerzorol - honlap, honlapkészítés, honlap tervezés, tanácsok, tanácsadás

Timár Mátyás vagyok, honlapkészítéssel, webfejlesztéssel foglalkozom 2005 óta. A szakmám a hobbim is egyben: az a feladatom, hogy odafigyeljek ügyfeleim honlapjaira, webáruházaira és online kampányaira, így ők kézzel fogható eredményeket érjenek el az interneten. Ha te még nem vagy az ügyfelem akkor is számíthatsz rám: bejegyzéseimmel neked is segítek, hogy "képben legyél" minden olyan témában, amiről fontos tudnod és ismerj minden olyan trükköt, amit vállalkozóként eredményesen használhatsz a weboldaladon.

Személyes tanácsadás

Kérdésed lenne vagy tanácsra szükséged? Kérj személyes konzultációt Győrben vagy Budapesten, kötelezettségek nélkül!
A két órás tanácsadás díja 20.000 Ft.

Időpontegyeztetés

footer-bw - honlap, honlapkészítés, honlap tervezés, tanácsok, tanácsadás

WebID - Honlapkészítés

 9081 Győrújbarát, Petőfi utca 59.

 Hétfő - péntek 10:00-16:00

 +36-20/215-2015

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Ajánlatkérés

Hasznos tippek E-mailben

Csatlakoz hozzánk és E-mailben elsőként értesítünk minden Netes újdonságról, ami a vállalkozásod számára fontos.

Leveleinket Mailchimp-pel küldjük.

Kövess a Twitteren!

“...és keress valami illusztrációt a cikkhez... Oké!” https://t.co/vy43fwDVDP
Kövess a Twitteren!

Telefonálj!