Kezdetben az Instagram egy mobilos képmegosztó alkalmazásnak indult (kizárólag "almás" telefonokra), mára azonban jólval túlnőtt ezen: mióta a Facebook megvásárolta rohamosan fejlődik a platform és sorra épülnek bele az értékesítést támogató funkciók. Itt az idő, hogy elkezdd használni!
Akkor érdemes elkezdened Instagram-ozni, ha a célközönséged használja a platformot és fel tudod kelteni az érdeklődésüket a szolgáltatásaid vagy terméked iránt kizárólag képekkel (bár ezt megteheted közvetve vagy közvetlenül os). Az Instagram alapfunkciója ugyanis továbbra is a képmegosztás: fotókkal kommunikálni pedig marketing szempontból a leghatékonyabb módszer a márkaépítésre, valamint az impulzusváráslások generálására. A felmérések szerint Magyarországon a 18-35 éves korosztály használja legaktívabban a felületet. (A nemek aránya körülbelül egyforma, de talán a nők kicsit aktívabbak rajta.)
Amikor új Instagram fiókot építesz fel, céltudatosan meg kell határoznod a stratégiádat: ezt pedig a célközönséged ízlése alapján kell felépítened. A képek stílusa, tartalma és hangulata valahol összehangban kell hogy álljon egymással és márkáddal illetve türköznie kell az általad közvetíteni kívánt értéket. Csak így fog segíteni a felület a márkaépítésben.
Regisztrálj cégként az Instagram-ra!
A céges regisztráció ugyanúgy történik, mint ha privát fiókot kezdenél használni: a különbség csak annyi, hogy a regisztrációt követően "Business Account"-ra kell váltanod, azaz cégessé kell alakítanod a fiókodat (ezt az opciót a Beállításokban találod), hiszen csak így érheted el az Instagram marketing eszközeit. Melyeket? Többek között itt kaphasz információt arról, hogy:
- Hányan látogatója volt a profilodnak; hányan- (impressions), és hány különböző fiók nézte meg a bejegyzéseidet (reach),
- Melyik volt a legnépszerűbb posztod?
- Mikor a legaktívabb a célközönséged?
- Melyik korosztály, honnan követ, illetve milyen a nemek aránya?
- Hányan mentették el egy adott posztodat?
- A posztok határása hányan nézték meg a profilod és ebből hányan kezdtek követni?
Ne felejtsd el összekötni az Instagram fiókodat a Facebook oldaladdal (ezt a lehetősget szintén a beállításokban "Connect to Facebook" néven találod meg, de a Facebook-ról is csatlakozhatsz az Insta-fiókodhoz).
Töltsd ki az adatlapod!
Már a felhasználóneved kiválasztására is érdemes külön figyelmet fordítanod (csak pontot és aláhúzást használhatsz benne a tagolásra): ügyelj rá, hogy a név frappáns, könnyen megjegyezhető és beszédes legyen. (A név később megváltoztatható.) A legjobb, ha minden közösségi platformon ugyanazt a megjelenést (elnevezést, arculatot és stílust) használod, így könnyebben felismerhető lesz a márkád a vevők számára. A regisztrációt követően létre egy rövid leírást (biográfiát, ahol 150 karakter a limit) kell adnod magadról, ez fog először látszódni a felhasználóknak az adatlapodon. Frappánsnak és egyben meggyőzőnek kell lenned, hiszen a képek mellett ez a második legfontosabb dolog, ami szerepet játszik abban, hogy egy felhasználó rányom-e a "Követés" (Follow) gobmra. A Bio-ban elhelyezhetsz egy állandó linkeket is, ami a honlapodra, videós bemutatkozásra vagy a legutóbb feltöltött képpel kapcsolatos dologra mutathat.
Milyen képeket tegyél közzé az Instagram-on?
- Mindenképpen csak saját, jól megkomponált és a stílusodhoz illő képeket publikálj az oldalon. Használd a hashtageket, és a termékmegjelölés funkciót!
- Mutasd be a termékedet, szolgáltatásodat és a cégedet! Időnként engedj betekintést a "színfalak mögé" is!
- Kategorizáld a képeidet termékcsoportokba és emeld ki őket a névjegyedben!
- Készíts képsorozatokat, legyen rendszeresen visszatérő tematikus "rovataid"!
# hashtagek, termékmegjelölés, Insta-sztorik és higlights
Oké, a képeid jók. hogy kezdenek el terjedni? Ebben segítenek a hashtagek, a termékmegjelölés, a történetek és a kiemelések.
Előbbi, azaz a hashtag az Instagram találmánya (azóta a Facebook-on is használhatod őket, de ott egyelőre nem igazán terjedtek el, ráadásul sokan hibásan is használják őket). A dolog lényege, hogy a kép tartalma alapján #-el "könyvjelzőket" készíthetsz, amikre rákattintva az adott témában (azonos hastaggel ellátott) képeket listázza az alkalmazás. A legjobb, ha kép és a hashtag között szoros, de legalább közvetett kapcsolat van. Igyekezd úgy "megcímkézni" velük a képeket, hogy kapcsolódj vele népszerűbb témákhoz is, így a felhasználók könnyen rád találhatnak ha ezek alapján böngésznek az alkalmazásban. Alkothatsz saját hastageket is, amiket rendszeresen a saját képeid (képsorozataid) "összekötésére" használhatsz.
A böngésző látogatóknak érdemes a képeken szereplő "termékeidet" megjelölnöd: azért használtam idézőjelet, mert ezt a lehetőséget (megfelelő kép esetén) szolgáltatásoknál is alkalmazhatod. Ekkor az Instagram rátesz címkét a képedre, amire rányomva egy szövegbuborékban a rövid leírás és egy ár jelenik majd rajta (ebből például ruhakollekciók esetén többet is használhatsz egy fotón), kattintásra pedig a honlapodra vagy webáruházadba vezetheti a hivatkozás az érdeklődőket.
A termékmegjelölés mellett eredményesen használhatod az Insta-sztorikat is (ezt a megjelenítési módot korábban a Snapchat vezetett be, mostanában pedig a Facebook is használ): a lényegük, hogy a képeidből és videóidból rövid, képes / videós történeteket készíthesz, amik csak 24 órán keresztül láthatók a rendszerben (utána korlátlanul elhelyezheted őket az adatlapodon, a Bio alatt). Ezeket a látogatók pedig puszta kíváncsiságból is megnyitják, gyakran újranézik (került-e új képkocka a történetbe). Az Insta-sztorik felhúzásra a honlapodra navigálják az érdeklődőket.
Az Instagram adatlapodon kategorizálhatod is a képeket, amire kiemelés (highlights) funkciót használhatod a céges fiókodban: webáruház esetén például a legnépszerűbb termékkategóriáidhoz csatolhatod a feltöltött fotókat, szolgáltatóként pedig a szolgáltatásaidhoz kapcsolódó kategóriákba rendezheted a képeket.
Aranyszabályok az Instagram-hoz
Az Instagram algoritmusa hasonlóan működik mint a Facebook: itt is az interakción van a hansúly. Vagyis az a kép lesz népszerű rajta, aminek sok lájkot, mentést vagy kommentet sikerül elérnie. A nagy kék közösségi portállal szemben itt a privát felhasználók és a céges fiókok posztjai egyenletesen súlyozza, így jó tartalommal és startégiával nagyobb ingyenes elérést kaphatsz rajta, mint bármely más felületen.
- Légy kreatív, de ne térj el a fő-témádtól: csak a hozzád szorosan kapcsolódó témákban tegyél közzé képeket, ne kalandozz el másfelé.
- Posztolj rendszeresen! Az számodra ideális időközt látgni fogod a reakciókból, a siker kulcsa viszont itt is a következetesség és rendszeresség!
- Mesélj történeteket: készíts leírást a képekhez, hiszen ez segíthet a felhasználók márkád iránt való elkötekeződésében. Használhatsz emojikat, illetve idézeketet is!
- Válts ki interakciót a látogatókból! Adj át érzéseket a képekkel, feliratozd a fotókat, kérdezd és szavaztasd a látogatókat!
- Készíts rendszeresen visszatérő rovatokat, képsorozatot.
- Reagálj a kommentekre, véleményekre, foglalkozz a követőiddel!