A koronavírus megfékezésére hozott járványügyi intézkedések az internet felhasználási szokásokra is hatással vannak: egyre erősödik az online jelenét, ezzel párhuzamosan pedig alapjaiban alakul át az emberek médiafogyasztási szokása - aminek a "karantént" követően is érezhető hatása lesz. A legjobb, amit az előttünk álló kényszerpihenő alatt vállalkozóként megtehetsz, hogy felkészülsz ezekre, frissíted illetve átalakítod a webes felületeidet - a honlapod, a webáruházad, a közösségi profiljaidat - és képzed magad, hogy repülőrajtot vehess a következő időszakban.
Sűrűn követték egymást az események az elmúlt pár napban: az iskolák online oktatást vezettek be, az ügyfélszolgálatok többsége E-mailes ügyintézésre váltott, a személyes találkozók helyett pedig online meetingeket tartanak a cégek. Az éttermek internetes rendelésre / kiszállításra álltak át, a TESCO-nál (ahol akár másnapi kiszállítást is kérhettél korábban) lehetetlen 2-3 hétnél előbbi házhozszállítási határidővel rendelni az élelmiszert. Az emberek bezárkóztak, mindenki a Neten lóg, videót néz, zenét hallgat és játszik: a STEAM (a legnagyobb Netes játékplatform) forgalma soha nem látott rekordot döntött, a MÜPA (és sok hasonló múzeum) elindította az online tárlatait, elérhetővé tette a korábbi előadások felvételét, több ismert zenekar is online koncertet adott. Sokaknak ezek az első valóban digitális élményeik: vannak, akik ezekben a napokban fizettek először bankkártyával az interneten, először rendeltek ételt online, vagy kértek házhozszállítást. Ők ebben az időszakban ébrednek majd rá, hogy a megszokott dolgokon kívül mennyi mindenre használhatják még az Internetet - és később keresni fogják ezeket a lehetőségeket. Megváltozott a keresések fókusza, az emberek céltudatosabbak abban, amit meg akarnak találni. Átalakulóban vannak tehát a felhasználói szokások, vállalkozóként pedig ehhez kell alakítanod az üzleti stratégiát, folyamatokat.
Ezek a legfontosabb teendőid most:
- Kommunikálj az ügyfeleiddel! Tájékoztasd őket a webes felületeiden arról, hogy érinti a kialakult helyzet az iparágadat, mit várhatnak a vállalkozásodtól és hogy hat a megszokott folyamatokra ez fogyasztóként. Egy kicsit konkrétabban: beszélj a termékbeszerzésről, kiszállításról, ügyfélszolgálatról, személyes átvételről, találkozókról, a fizetésről és a szállítás menetéről. Arról, hogy elérhető vagy-e, milyen módon lehet kapcsolatba lépni veled, ha szükséges lenne, és esetleg írj arról is, hogy a céged milyen módon kezeli a válsághelyzetet. Vannak olyan vállalkozások is, ahol érdemes ezeket folyamatosan kommunikálni a vásárlók felé. Használd és tartsd naprakészen a Google Cégem oldalt, hiszen ez az, ami a keresőben a neved mellett megjelenik. (Vezess be gyakori kérdéseket a honlapodon, de a Facebook Messenger-en elérhető automatikus válaszok sokat segíthetnek a válságkommunikációban.) Ezenkívül ügyelj arra, hogy a mostani időszakban gyorsan reagálj a látogatók észrevételeire, kommentjeire, értékeléseire!
- Figyeld a Google Analytics-ben hogyan változik a látogatottsági statisztikáid, és annak megfelelően alakítsd át az ajánlatokat.
- Nézd át az aktuális reklámkampányaidat, szükség esetén módosítsd őket, valamint optimalizáld, összhangban a kialakult helyzettel. Szükség szerint le is állíthatod őket, ha az érdeklődés drasztikusan visszaesett - hirdetések helyett tedd rendbe inkább a honlapodat, a landing page-eid és a webáruházad termékoldalait. (Ha a koronavírussal kapcsolatos terméket reklámozol ügyelj rá, hogy a Google, a Facebook és a YouTube is fokozottan ellenőrzi és szigorúan szabályozza a járványhoz kapcsolódó hirdetések tartalmát és a versenyhivatal sem lesz túl boldog ha nem megfelelők tartalmilag a kampányaid.)
- Használd ki a kényszerpihenőt és gondold át az üzleti folyamataidat! Tervezd meg hogyan fogod átállítani őket úgy, hogy még jobban kihasználhasd az online felületekben rejlő lehetőségeket. Ha ezzel kapcsolatban tanácsadásra lenne szükséged, fordulj hozzám bizalommal, örömmel és új ötletekkel segítek neked ebben!
- Csoportosítsd át a marketing feladataidat! Nézd át a webes felületeidet, hogy megfelelnek-e az elképzeléseidnek, segítik-e mindennapi munkád és kiszolgálják-e a vevőidet? Ha nem, fejlessz rajtuk! Pótold az elmaradt fejlesztéseket és koncentrálj a válság utáni időszakra!
- Építs listákat! Gyűjtsd össze követőid, ügyfeleid egy olyan platformon, ahol a legeredményesebben tudod elérni őket: legyen egy hírlevél lista, vagy valamelyik közösségi oldal.
- Fejleszd magad, kérj online konzultációt és tanulj!
Mire számíthatsz a következő időszaktól?
- Ha "újraindul az élet", mindenki reklámozni fog és árakciókat hirdet, megindul a kommunikációs verseny, hogy a cégek visszatermelhessék a veszteségeket. Tele leszünk kihagyhatatlan ajánlatokkal, egyszóval nagy lesz a "marketing zaj" mindenhol. Készülj fel erre olyan ajánlatokkal, amivel ki tudsz tűnni a tömegből.
- A válság után többen fogják elvárni tőled, hogy online is elérhető legyél. Várhatóan egyre több ajánlatkérést és rendelést fogsz kapni a Netről (és többen lesznek azok is, akik hajlandók kártyával kifizetni azt). Alakíts ki mielőbb olyan online felületeket, amik kiszolgálják az érdeklődőid és segítenek neked vásárlóvá alakítani őket. Rövidebben: építsd "marketing-tölcséreket" az oldalaidba.
- Ennek a váratlan leállásnak sajnos lesznek vesztesei is, néhány cég tönkre fog menni. Emiatt számíthatsz olyan ügyfelekre, akik helyettük új partnereket (beszállítókat) keresnek majd. Legyél jól látható számukra, amikor lezajlik ez az időszak!
Az előttünk álló (remélhetőleg) pár hét kitűnő lehetőség arra, hogy megcsináld végre azokat a fejlesztéseket, amin eddig csak gondolkodtál. Bevezetnél egy foglalási rendszert, online rendelést vagy házhozszállítást? Elérhetővé tennéd Chaten keresztül az ügyfélszolgálatot? Készítenél egy űrlap alapú ajánlatkérő felületet vagy díjkalkulátort? Vagy csak elindítanád a rég halogatott webáruházad? Rajta! Egy biztos: Minél nagyobb szerepet szánsz az online felületeknek a jövőben, annál nagyobb versenyelőnyre tehetsz szert (hiszen annál hatékonyabban fognak elérni az ügyfeleid és talán annál kevésbé hatnak rád a világban zajló folyamatok).
Az ügyfeleid, követőid és a potenciális érdeklődők mind-mind ott ülnek a gépük előtt, és keresik (illetve keresni fogják) amit kínálsz: segíts nekik, hogy megtaláljanak és hozzájussanak a "cuccodhoz"! Ha van kérdésed, konzultáljunk, szívesen segítek neked is abban, hogy sikeres lehess az Interneten!