Blog

Black Friday tippek Webáruházaknak

(Becsült olvasási idő: 4 - 8 perc)

Pár éve még csak a legnagyobb Webáruházak tartottak "Black Friday"-t Magyarországon, mára azonban a karácsony előtti akciózásból szinte vásárlói elvárás lett. Ebben a cikkben megosztok veled néhány tippet ahhoz, hogyan tűnhetsz ki ajánlataiddal a konkurenseid közül és hogy termelhetsz profitot amellett, hogy "őrült" kedvezményeket adsz a vásárlóknak.

Nézzük meg azonban először, mi is az a "fekete péntek" és hogy jutottunk el innen a Green- és Pink Fridayig, illetve a Black Friday hónapig...

A fekete péntek az USA-ban a nagy karácsonyi bevásárlói szezon kezdete, amit november 23 és 29 körül, pénteken tartanak (hiszen a hálaadás november negyedik csütörtökére esik). Maga a kifejezés Philadelphiából ered, már a 60-as évek vége óta létezik, és a sűrű forgalomra utal. Talán közismertebb az a magyarázata, miszerint a kereskedők ekkor kezdenek a pirosból (ami jellemzően a veszteség színe a könyvelésben) átfordulni a fekete színbe, vagyis ilyenkor kezdenek el nyereséget termelni.

Tudtad?

A Black Friday a Google felmérései szerint Európában erőteljesen elektronikai fókuszú, azaz ha nem számítógépeket, tévéket, mobilokat vagy kütyüket forgalmazol (ez teszi ki a keresések több mint 55%-át ekkor), mérsékeltebb sikerre számíthasz. A fekete péntekhez köthető keresések 70%-a mobilon történik, ezért is különösen fontos, hogy a landing oldalaidat vagy webáruházadat mobiltelefonra is optimalizáltasd.

Így ne csináld...

Míg az USA-ban megvan a hagyománya ennek a napnak (jellemzően az óriási kedvezmények és a korlázotott készlet - biztosan láttál már TV-ért verekedő embereket a híradóban), Magyarországon az utóbbi években egészen elképesztő irányt vett ez a "vásárlói ünnep". Írok néhány példát, tényleg csak címszavakban: Green Friday; Pink Friday; Black Friday szerdán, netán 1 vagy akár több héttel korábban; Black Friday hét(!), Black Friday hónap(!)... és még hosszasan sorolhatnám. Black Friday nevű akciók gyakorlatilag az év bármely hónapjában felbukkanhatnak kis hazánban, de a legszomorúbb talán az, hogy a meghirdetett "kihagyhatatlan ajánlatok" jellemzően nem azok. Egyáltalán nem ritka jelenség, hogy egy leértékeltnek hirdetett termék az eredeti árához képest gyakran többe kerül fekete pénteken.

Egyetlen ésszerű okot tudok elképzelni ennek az őrületnek a háttérben: azt, hogy a kereskedők ki akarnak tűnni valamivel a konkurens ajánlatok közül és kétségbeesetten próbálnak eladni. Persze vannak pozitív példák is: előfordul, hogy valaki a beszerzési árnál alacsonyabban kínálja a termékeit ilyenkor és "benyeli" a veszteséget, mondván "Black Friday van, így kell csinálni". Természetesen ez sem jó irány, lehet ezt eredményesen is csinálni. De hogyan?

Black Friday: így csináld!

Az, hogy semmiképp ne termelj veszteséget ezen a napon, azt hiszem ez alapvető fontosságú. Nyugodtan adhatsz extra kedvezményeket a vásárlóidnak, de inkább ésszel tervezd meg ezt a napot és ne rohanj vakon a többiek után! Ahelyett, hogy az árakkal trükköznél, vagy mézesmadzagként óriási kedvezményekkel árulnál nem elérhető termékeket (sajnos ez sem ritkaság), bevetheted például az alábbi ötleteket:

  • Mindenképpen legyen néhány "húzóterméked", de ezenkívül garantált ajándékokat is adhatsz a vevőknek a vásárlás mellé.
  • Az akciót kötheted bizonyos feltételekhez, például bizonyos rendelési értékhez, vagy egyet fizet kettőt kap ajánlatokhoz.
  • Csinálhatsz olyan akciót is, ahol például óránként más-más termékre adsz extra kedvezményt a vásárlóknak.
  • Bizonyos típusú termékek esetén kidolgozhatsz olyan ajánlatot, amit Black Friday után (is) igénybe vehetnek a vásárlók, ezzel hosszabb távon kötheted magadhoz a fekete pénteken megszerzett vevőiket.
  • ...de ez csak néhány alapötlet, amiból még rengeteg van. Keress meg és segítek megtervezni a Black Friday kampányodat! Oké, a cikk végén pedig adok még egy ütős tippet :)

Bármelyiket módszert is választod a fentiek közül, gondolkodj vásárlói folyamatokban (értékesítési-tölcsérben), tekints erre a napra reklámként és "dolgoztasd" meg a vevőket a kedvezményekért.

  • Kérd meg őket, hogy regisztráljanak az áruházadban; csatlakozzanak közösségi oldalaidhoz (Facebook, Instagram);
  • bíztasd őket, hogy iratkozzanak fel a hírleveledre, Chatbotodra hogy később fel tudd velük venni a kapcsolatot.
  • Azt is kérheted tőlük, hogy töltsenek ki a kedvezményért cserébe egy számodra hasznos kérdőívet, így jobban megismerheted a vásárlóid szokásait, igényeit!
  • A Black Friday után indíts a korábbi látogatóira célzott remarketing kampány(oka)t a és hozd vissza őket a(z online) boltodba!

A kampányod megtervezésénél tartsd szem előtt hogy a fekete péntek jellemzően az árérzékeny vásárlókat és a tudatos vevőket vonzza, nekik megfelelő ajánlatokkal állj elő!

Fontos megemlítenem a Black Friday "elszívó erejét" is: sokan emiatt a nap miatt halasztják (vagy hozzák előre) a karácsonyi bevásárlásaikat, így a kampányt megelőző és azt követő időszak forgalmából is lecsíphet ez a nap.

Benne van a pakliban az is, hogy ha egy cég nem tart Black Friday-t, akkor a potenciális vevői a konkurenseinél fogják elkölteni a pénzüket. Úszni kell az árral, de alapos kampánytervezéssel abszolút meg lehet lovagolni a hullámokat!

...jöjjön az ígért +1 tipp:

Van egy nagyszerű javaslatom számodra, ha ki akarsz tűnni az ajánlatoddal tömegből és azt akarod, hogy a vevők garantáltan nálad költsék el a pénzüket:

  1. Tervezd meg mi az a termék, amit akcióban szeretnél árulni;
  2. majd korlátozott ideig kínálj a vásárlóidnak erre olyan megvásárolható kuponokat, amik a Black Friday alkalmával (vagy utána egy következő akciónál) önmaguk sokszorosát érik majd.

Például adj el a vásárlóidnak már októberben 10.000 Ft-os kuponokat, amiket fekete pénteken 40.000 Ft-ért számolsz be bizonyos termék megvásárlásakor (az akciós ajánlatokon felül). (A kupon egyébként tetszőlegesen elkölthető a névértékén.) Az összegeket nyugodtan matekozd ki, a lényeg, hogy fizessenek valamiért, köteleződjenek el és járjanak jól :) A képletet többi része ezután szinte csak előnyöket tartogat neked:

  • Erre az akcióra - ha ütős ajánlattal csinálod meg - garantáltan mindenki felkapná fejét itthon;
  • Ha az akciót előre beharangozod, a kuponok eladásaiból már jóval a kampány előtt fel tudod majd mérni a vásárlói igényeket, és extra bevételre is szert tehetsz;
  • Gondolj bele: ha valaki befizetett már egy összeget neked, az garantáltan visszatér hozzád, hogy kihasználja a kedvezményét!
  • Emeld tovább a profitodat "upsell" ajánlatokkal (például plusz kiegészítőkkel a termék mellett). Aki a kupont már jóval korábban megvásárolta tőled (ezzel pedig már ezzel kifizette a termék egy részét), a kampányban extra kedvezményt is kap, így szinte biztosan szívesebben költ el majd néhány plusz forintot a vásárláskor - de ez már pszichológia :)

Ha további ötletre van szükséged, vagy a kivitelezésben kellene segítség keress meg bennünket nyugodtan! Ha fejlesztőként vagy marketingesként olvastad ezt a cikket és megcsinálod a kampányt az ötletem alapján, majd igyunk meg rá egy sört :) Eredményes kampányokat kívánok mindenkinek!

Miről olvashatsz a Blogban?

Napról-napra rengeteg újdonság jelenik meg az interneten és legalább ennyi dolog változik is. Ha honlapod vagy webáruházad van nagyon fontos, hogy lépést tarts ezekkel a változásokkal! Ezen a blogon minden olyan információt megtalálsz, ami az online jelenléted szempontjából fontos lehet számodra. Így nem kell információk után keresgélned - elég elolvasnod az írásaimat, utána pedig nyugodtan a cégedre fókuszálhatsz!

Kérj árajánlatot!

Bízd profikra az új honlapodat! Kérj ajánlatot, megkeresésedre pár órán belül válaszolunk!

Ajánlatkérés

Timár Mátyás

Timár Mátyás vagyok, honlapkészítéssel, webfejlesztéssel foglalkozom 2005 óta. A szakmám a hobbim is egyben: az a feladatom, hogy odafigyeljek ügyfeleim honlapjaira, webáruházaira és online kampányaira, így ők kézzel fogható eredményeket érjenek el az interneten. Ha te még nem vagy az ügyfelem akkor is számíthatsz rám: bejegyzéseimmel neked is segítek, hogy "képben legyél" minden olyan témában, amiről fontos tudnod és ismerj minden olyan trükköt, amit vállalkozóként eredményesen használhatsz a weboldaladon.

Személyes tanácsadás

Kérdésed lenne vagy tanácsra szükséged? Kérj személyes konzultációt Győrben vagy Budapesten, kötelezettségek nélkül!
A két órás tanácsadás díja 16.000 Ft.

Időpontegyeztetés

WebID - Honlapkészítés

 9081 Győrújbarát, Petőfi utca 59.

 Hétfő - péntek 10:00-16:00

 +36-30/542-1588

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Ajánlatkérés

Hasznos tippek E-mailben

Csatlakoz hozzánk és E-mailben elsőként értesítünk minden Netes újdonságról, ami a vállalkozásod számára fontos.

Leveleinket Mailchimp-pel küldjük.

Kövess a Twitteren!

Parkolj a belvárosban a Parkl alkalmazással! +500 Ft-os kuponkód a regisztrációhoz: ULLKGX #parkolás #parkl #kupon https://t.co/fxvnyLFaXH
Kövess a Twitteren!

Telefonálj!